Najprościej rzecz ujmując wyważanie kół ma na celu zlikwidowanie nierównomiernie rozłożonej masy w kręcącym się kole. Nigdy nie zdarza się tak, aby opona po prostu założona na felgę była idealnie wyważona. Różnica ta spowodowana jest tym, że koło składa się z felgi i opony a ich wzajemne położenie względem siebie powoduje różnice wagi całego koła. Różnice te mogą powstawać także na skutek niedokładności, które powstały w procesie produkcji oraz w wyniku niewłaściwej eksploatacji pojazdu – jak na przykład zniekształcenie obręczy, drobne uszkodzenia mechaniczne felgi i opony, czy też nierównomierne zużycie opony.
Wyważanie kół jest czynnością absolutnie konieczną! Złe wyważenie kół powoduje znaczne utrudnienia jazdy oraz drastycznie obniża komfort podróżowania. Najczęściej odczujemy to w postaci „bicia” spowodowanego drganiami kół przenoszonymi na kierownicę lub (w przypadku tylnych kół) charakterystycznym hałasem oraz drganiem pojazdu.
Prawdziwa rewolucja w wyważaniu kół!
Dzisiaj, dzięki postępowi technologicznemu możliwe jest to, co jeszcze niedawno było tylko marzeniem każdego kierowcy i serwisanta. Istnieje bowiem urządzenie – Hunter GSP9700, które wprowadza wyważenie kół na zupełnie nowy poziom dokładności i skuteczności.
Test drogowy Hunter daje wiele możliwości i pozwala zapobiec licznym usterkom związanym zarówno z użytkowaniem jak i serwisowaniem ogumienia. Tylko dzięki niemu możemy przeprowadzić tzw. „test drogowy”, czyli sprawdzić wyważenie koła i jego wibracje pod naciskiem dochodzącym do 635 kg, a więc przy pełnej symulacji rzeczywistych warunków drogowych, w jakich pracuje koło i opona. Hunter GSP9700 okazuje się w praktyce profesjonalnym i niezwykle precyzyjnym urządzeniem diagnostycznym.
Umożliwia on przeprowadzenie, w warunkach warsztatowych, profesjonalnego testu drogowego, który doskonale symuluje zachowanie się koła w warunkach prawdziwej jazdy. Jego wynikiem są wykresy i bardzo szeroki zapis parametrów pokazujące sprężystość, sztywność oraz rozkład mas całego koła. Ale co to oznacza dla nas – kierowców?
Często zdarza się, iż nawet po najdokładniejszym wyważeniu koła nie udaje się zlikwidować, jakże uciążliwych drgań związanych z jego nieprawidłową pracą. Nawet powtórne wyważanie kół najczęściej nie przynosi pożądanego efektu. Do niedawna jedynym wyjściem były żmudne i czasochłonne próby i przekładanie opon z felgami w różnych kombinacjach. Na szczęście istnieje wyważarka Hunter.
Wykorzystując wyniki testu drogowego, precyzyjnie określające stan ogumienia i obręczy możemy znaleźć optymalne dopasowanie zestawu felga – opona. Dzięki takiej analizie udaje się wyeliminować drgania i „bicie”, a tym samym uratować nasze zawieszenie i opony, o komforcie jazdy nie wspominając.
Czasami mamy do czynienia również ze zjawiskiem ściągania samochodu w bok. Daje się to szczególnie odczuć podczas szybkiej jazdy. Dzieje się tak z powodu nierównomiernego zużycia czoła bieżnika. I znów z pomocą przychodzi nam test drogowy Hunter. Dzięki pomiarowi siły ściągania każdej opony, oblicza i wskazuje ich optymalny rozkład. Pomaga to zapobiec występowaniu tego jakże niekorzystnego zjawiska.
Jedno jest pewne. Żadne inne wyważanie kół nie zadba w taki sposób o stan techniczny kół i zawieszenia, a także o bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ta amerykańska technologia nie jest niestety u nas zbyt popularna. Maszyny tego typu znajdują się głównie w fabrykach ogumienia.
Aby spełnić najwyższe wymagania Klientów w naszym serwisie znajdują się dwie najnowszy wyważarki typu Hunter, wykonujące test drogowy, dające największą możliwą gwarancję idealnego wyważenia i rozłożenia odpowiednich sił na kołach.
Jakie możliwości daje wyważanie kół na wyważarce HUNTER GSP9700?
Komputerowy system pomiaru wibracji koła HUNTER jest najnowocześniejszym urządzeniem, które oprócz tradycyjnej funkcji wyważania statycznego i dynamicznego koła wyposażone jest w rolkę do przeprowadzania testu drogowego.
Drgania kół mogą być spowodowane:
- niewyważeniem dynamicznym i statycznym
- nieprawidłową geometrią opony i/lub felgi
- nierównomiernym rozkładem sztywności opony na całym obwodzie
Test drogowy HUNTER jako jedyny system umożliwia zdiagnozowanie wszystkich tych problemów oraz ich eliminację.
Podczas testu dokonuje się:
- pomiaru sztywności opony (RFT)
- pomiaru siły bocznej koła – LFM (rolka o nacisku 6350 N)
- pomiaru bicia obręczy
Urządzenie to standardowo wyposażone jest w bardzo zaawansowany program optymalizacji geometrycznej, program SmartWeight pozwalający na zastosowanie mniejszej liczby ciężarków, a także laserowe pozycjonowanie ciężarków na feldze.
Hunter GSP 9700 mierzy promieniowe i osiowe siły na kole dostarczając instrukcje rozwiązywania problemów, których nie można rozwiązać przy pomocy jedynie wyważarek i systemów pomiaru geometrii.
Po pomiarze sił bocznych dla wszystkich kół samochodu i ich ponumerowaniu, oprogramowanie StraightTrakTM wyważarki GSP 9700 wskazuje miejsce zamontowania poszczególnych kół pojazdu, aby sumaryczna wartość siły bocznej działające na samochód była jak najmniejsza.
Harp Kraków