Wymiana filtra kabinowego

Regularna wymiana filtra kabinowego ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania klimatyzacji.

Filtr kabinowy usuwa z powietrza pyły, pyłki roślin i cząstki zanieczyszczeń, zanim zostanie ono skierowane do wnętrza auta. Jak każdy filtr, ma ograniczoną chłonność. Zapchany filtr skutecznie ogranicza wymianę powietrza w kabinie, co w ogromnym stopniu rzutuje na skuteczność działania klimatyzacji.


Cena:  20 – 40 zł (w zależności od modelu auta).

Czas wykonania usługi: 20 – 40 min.


Kiedy wskazana jest wymiana filtra kabinowego?

Tak jak każdy filtr, powinien zostać wymieniony gdy zostanie zabrudzony, a jego przepustowość znacznie spadnie. 

Filtr kabinowy najlepiej wymienić podczas corocznego przeglądu klimatyzacji. Zdaniem producentów wymiana filtra kabinowego powinna się odbyć co 15 000 km, co najmniej raz w roku.

Na żywotność filtra duży wpływ ma środowisko w jakim użytkujemy samochód. Jeśli autem poruszamy się głównie w mieście lub środowisku o dużym zanieczyszczeniu powietrza, jego okres przydatności znacznie się skraca.

Wilgotny filtr jest również doskonałym miejscem rozwoju dla bakterii i grzybów. Brudny filtr stanowi wobec tego ognisko zakaźne. Powietrze przechodzące przez siedlisko bakterii i pleśni wdmuchuje je i rozpyla wewnątrz kabiny samochodu. 

Czysty filtr oczyszcza powietrze, zużyty filtr działa dokładnie odwrotnie. Nie watro czekać na oznaki zabrudzenia typu zapach stęchlizny lub pleśni, bo szkodliwy proces zaczyna się znacznie wcześniej. Rozsądniej jest uznać, że ze względu na zdrowie użytkowników samochodu, rok czasu to jest maksimum dla filtra.

Szybka wymiana filtra kabinowego powinna nastąpić zawsze, gdy zaczynamy odczuwać nieprzyjemne zapachy. 

Stan filtra kabinowego warto sprawdzać najlepiej już wiosną, zanim rośliny zaczną pylić.

Filtr kabinowy do wymiany

Rodzaje filtrów kabinowych

Podczas wymiany mamy do wyboru dwa główne rodzaje filtrów: standardowe oraz węglowe (filtry z węglem aktywnym). Filtry węglowe są zwykle droższe, jednak są w stanie oczyścić powietrze także ze szkodliwych dla zdrowia gazów (np. spaliny), pyłków powodujących alergię oraz zapachów.

Wymiana filtra kabinowego 1

Filtr standardowy

Zatrzymuje wszystkie najczęściej pojawiające się w czasie jazdy zanieczyszczenia makrocząsteczkowe, takie jak sadza, pył drogowy, czy kurz.

Filtr składa się z bardzo gęstej siateczki bawełnianej lub syntetycznej. Często zawiera również wkład papierowy. Pamiętać należy, że wiele modeli aut posiada więcej niż jeden filtr kabinowy. Zaleca się wymianę wszystkich filtrów.

Wymiana filtra kabinowego 2

Filtry węglowe

Filtr taki posiada dodatkową warstwę – węgiel aktywny. Dzięki temu zyskuje znaczną powierzchnię absorbującą – może pochłonąć większe ilości nawet bardzo drobnych obiektów.

Najważniejsza różnica polega na tym, że dzięki warstwie węgla aktywnego filtruje także gazy – np. spaliny benzynowe, siarka, węglowodory i wiele innych. 

Węgiel filtruje także pyłki kwiatowe, co wiosną jest niezwykle istotne dla alergików. Wymiana filtra kabinowego na filtr węglowy jest szczególnie zalecana jeśli mamy problemy z alergią, podróżujemy z dziećmi lub często stoimy w korkach, gdzie nie brakuje spalin. 

Kabinowy filtr węglowy - węgiel aktywny