Tak jak każdy filtr, powinien zostać wymieniony gdy zostanie zabrudzony, a jego przepustowość znacznie spadnie.
Filtr kabinowy najlepiej wymienić podczas corocznego przeglądu klimatyzacji. Zdaniem producentów wymiana filtra kabinowego powinna się odbyć co 15 000 km, co najmniej raz w roku.
Na żywotność filtra duży wpływ ma środowisko w jakim użytkujemy samochód. Jeśli autem poruszamy się głównie w mieście lub środowisku o dużym zanieczyszczeniu powietrza, jego okres przydatności znacznie się skraca.
Wilgotny filtr jest również doskonałym miejscem rozwoju dla bakterii i grzybów. Brudny filtr stanowi wobec tego ognisko zakaźne. Powietrze przechodzące przez siedlisko bakterii i pleśni wdmuchuje je i rozpyla wewnątrz kabiny samochodu.
Czysty filtr oczyszcza powietrze, zużyty filtr działa dokładnie odwrotnie. Nie watro czekać na oznaki zabrudzenia typu zapach stęchlizny lub pleśni, bo szkodliwy proces zaczyna się znacznie wcześniej. Rozsądniej jest uznać, że ze względu na zdrowie użytkowników samochodu, rok czasu to jest maksimum dla filtra.
Szybka wymiana filtra kabinowego powinna nastąpić zawsze, gdy zaczynamy odczuwać nieprzyjemne zapachy.
Stan filtra kabinowego warto sprawdzać najlepiej już wiosną, zanim rośliny zaczną pylić.