Okresowy przegląd klimatyzacji samochodowej
Okresowy przegląd klimatyzacji samochodowej ma na celu zapewnienie układowi klimatyzacji samochodowej poprawnego działania, dzięki czemu klimatyzacja zachowuje pełną wydajność przez cały okres użytkowania.
Cel ten osiągniemy poprzez sprawdzenie wszystkich istotnych parametrów pracy układu, oczyszczenie i uzupełnienie czynnika chłodniczego oraz oleju krążącego w układzie wraz z czynnikiem.
Sprawdzanie szczelności układu klimatyzacji
Sprawdzanie szczelności układu polega na podłączeniu klimatyzacji do urządzenia diagnostycznego, które odsysa z układu czynnik wraz z olejem, aż do osiągnięcia próżni. Próżnia umożliwia osuszenie układu klimatyzacji oraz przeprowadzenie testu szczelności całego układu.
Ubytek rzędu 40g dla układu z jednym parownikiem i 60 g dla układu wieloparownikowego stanowi podstawę do przeprowadzenia kontroli szczelności układu
Wykrycie nieprawidłowości oznacza przejście do diagnostyki naprawczej, natomiast jeżeli układ jest szczelny i suchy zostaje ponownie napełniony czynnikiem i olejem.
Uzupełnienie czynnika i oleju
W trakcie opróżniania układu czynnik zostaje odseparowany od oleju. Czynnik odessany z układu po przefiltrowaniu i zważeniu wraca z powrotem do układu. Dodatkowo układ jest uzupełniony brakującą ilością czynnika.
Taka sama procedura obowiązuje dla oleju sprężarkowego (odświeżenie i uzupełnienie).
Sprawdzenie parametrów pracy klimatyzatora
Etapem kończącym przegląd klimatyzacji samochodowej jest sprawdzenie wydajności układu chłodniczego.
Po sprawdzeniu i napełnieniu układu włączamy ponownie klimatyzację aby sprawdzić jej wydajność. Dwie podstawowe funkcje klimatyzatora to obniżanie temperatury oraz osuszanie powietrza.
Poprawnie działająca klimatyzacja samochodowa wyrzuca silny strumień chłodnego i suchego powietrza ze wszystkich kanałów nawiewowych.
Kiedy wykonać przegląd klimatyzacji samochodowej?
Eksperci zalecają przegląd klimatyzacji samochodowej co 15 000 km lub minimum raz do roku. Praktyka serwisowa pokazuje, że jest to bardzo rozsądna rada.
Klimatyzacje dobrze serwisowane przez cały okres eksploatacji pracują wydajniej, a czas wymiany kosztownych elementów układu udaje się odwlec w czasie nawet o kilka lat.
Nawet szczelny układ klimatyzacji samochodowej może rocznie tracić aż 10% czynnika chłodniczego. Taki ubytek czynnika musi się odbić negatywnie na wydajności układu.
Nie ma sensu czekać, aż dojdzie do sytuacji, w której układu klimatyzacji nie uda się uruchomić wcale. Zatarcie sprężarki lub rozszczelnienie układu skutkuje wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych. Mądra zasada: „lepiej zapobiegać niż leczyć” w tym przypadku również ma swoje zastosowanie.
Do serwisu klimatyzacji należy się niezwłocznie udać gdy:
- od ostatniego przeglądu klimatyzacji minęło ponad 12 miesięcy,
- odczuwalnie spada wydajność chłodzenia,
- z układu nawiewowego wydobywa się brzydki zapach,
- układ nawiewowy nie radzi sobie z zaparowanymi szybami,
- z dysz nawiewowych wypływa gorące powietrze,
- z dysz nawiewowych wypływa naprzemiennie chłodne i ciepłe powietrze,
- po włączeniu klimatyzacji pojawiają się nietypowe odgłosy,
- kierowca lub pasażerowie czują zmęczenie, ból głowy lub występują u nich reakcje alergiczne