Test drogowy. Wyważanie kół osiąga nowy poziom

Test drogowy to usługa przeprowadzana podczas wyważania kół. Test drogowy symuluje siły działające na koło podczas jazdy. Na podstawie pomiarów możemy ustalić odpowiednią konfigurację opon i felg oraz optymalne położenie kół na samochodzie.

Test drogowy:

  • eliminuje drgania odczuwalne na kierownicy podczas jazdy z dużą prędkością
  • minimalizuje efekt ściągania auta w bok
  • pozwala na wykrycie wad fabrycznych w nowych oponach i felgach
  • jest bezwzględnie zalecane dla samochodów o Dużej mocy i wysokich osiągach

Test drogowy wykonujemy podczas wyważania kół.

Cena: 22 zł/szt. |  88 zł/komplet

Czas wykonania usługi: +20 min.


Test drogowy eliminuje wibracje

Drgania kół mogą być spowodowane:

  • niewyważeniem dynamicznym i statycznym,
  • nieprawidłową geometrią opony bądź felgi,
  • nierównomiernym rozkładem sztywności opony na całym obwodzie.

Test Drogowy bada wartości sił osiowych i promieniowych felgi oraz sztywność opony. W wyniku takiej analizy urządzenie potrafi wskazać optymalny układ opony względem felgi. Siły wywołujące drgania zostają zoptymalizowane.

Niezwykle ważny jest fakt, że wyważanie kół z testem dokonuje pomiarów symulując rzeczywiste warunki jazdy. I to jest powód dla którego test drogowy daje ponad 75% lepsze rezultaty niż standardowe wyważanie kół. Zwykła wyważarka wykonuje pomiar nie uwzględniając faktu, że koło zetknie się podłożem. Kwadratowe koło można bez trudu zrównoważyć, ale kwadratowe koło nie zapewni płynnej jazdy. 

Test drogowy - Funkcja Road Force - eliminuje wibracje

Wyważarka HUNTER GSP

Usługa wykonywana jest na specjalnych wyważarkach klasy Hunter GSP. Urządzenie to potrafi symulować siły działające na koła w trakcie jazdy i dzięki temu wyznaczyć optymalne zestrojenie kół.

Usługa jest szczególnie polecana dla właścicieli aut o dużej mocy, samochodów sportowych, oraz kierowców pokonujących długie trasy. Test drogowy warto również przeprowadzić przy zakupie nowych opon i felg w celu ich sprawdzenia. Trzeba również pamiętać o tym, że współczesne samochody są coraz lżejsze i bardziej wrażliwe na wrażenia drogowe (drżenie kół, niesprawne elementy zawieszenia, nierówności na drodze). 

Wyważarka Hunter z funkcją Road Force

Funkcja Road Force

Często zdarza się, iż nawet po najdokładniejszym wyważeniu koła nie udaje się zlikwidować drgań związanych z jego nieprawidłową pracą. Nawet powtórne wyważanie najczęściej nie przynosi pożądanego efektu. Do niedawna jedynym wyjściem były żmudne i czasochłonne próby i przekładanie opon z felgami w różnych kombinacjach. Na szczęście istnieje Hunter.

Wyważarka Hunter została wyposażona w rolkę o średnicy 225 mm, która zostaje dociśnięta do koła obracającego się na maszynie z siłą 6500 N (650 kg) – a więc przy pełnej symulacji rzeczywistych warunków drogowych, w jakich pracuje koło. Doskonale symuluje to zachowanie się opon w warunkach drogowych.

Aby zbadać siły promieniowe felgi, za pomocą czujników przystawianych do zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi tarczy koła są mierzone bicia (osiowe i promieniowe) dla obu stron felgi, a rolka tocząc się po oponie ocenia bicie promieniowe całego koła.

W wyniku takiej analizy urządzenie potrafi wskazać optymalny układ opony względem felgi aby zminimalizować działanie tych sił.

Wykorzystując wyniki testu drogowego i precyzyjnie określając stan ogumienia i obręczy pozwala na możliwie najlepsze dopasowanie zestawu felga-opona. Dzięki takiej analizie udaje się wyeliminować drgania i wibracje odczuwalne na kierownicy, a tym samym uratować zawieszenie i opony, o komforcie jazdy nie wspominając.

Minimalizuje efekt ściągania auta w bok

Nierównomierne zużycie czoła bieżnika często powoduje efekt ściągania auta w bok. Bardzo mocno odczuwalny podczas jazdy z dużą prędkością.

Urządzenie mierzy siły ściągania każdego koła i wskazuje optymalny ich rozkład na samochodzie, aby sumaryczna wartość siły bocznej, działającej na samochód była jak najmniejsza.

Test drogowy - ściąganie auta w bok
Test drogowy. Wyważanie kół osiąga nowy poziom 1

Problem: Ściąganie auta w bok. 

Test Drogowy identyfikuje siły ściągania dla każdego z kół. 

Rozwiązanie - optymalizacja

Ściąganie wyeliminowane.

Optymalizacja ułożenia kół na samochodzie niweluje efekt ściągania auta.

Funkcja Straight Track

Czasami mamy do czynienia również ze zjawiskiem ściągania samochodu w bok. Daje się to szczególnie odczuć podczas szybkiej jazdy. Dzieje się tak z powodu nierównomiernego zużycia czoła bieżnika. I znów z pomocą przychodzi nam Hunter. Dzięki pomiarowi siły ściągania każdej opony, oblicza i wskazuje ich optymalny rozkład.

Po pomiarze sił bocznych dla wszystkich kół samochodu i ich ponumerowaniu, oprogramowanie Straight Track wskazuje miejsce zamontowania poszczególnych kół pojazdu, aby sumaryczna wartość siły bocznej, działającej na samochód była jak najmniejsza.

Wyważanie kół z laboratoryjną precyzją

Proces optymalizacji bierze pod uwagę wiele parametrów, sztywności opon oraz siły działające na koła. Tak dokładna diagnoza jest w stanie wykryć wady fabryczne w nowych oponach i felgach, wyważyć koła z niespotykaną precyzją i zminimalizować liczbę użytych ciężarków (laserowy wskaźnik pokazuje dokładne miejsce montażu ciężarków). Wyważanie kół z testem drogowym pozwala osiągnąć optymalne wyniki wyważenia dla konkretnego zestawu opon i felg. 

Wyważanie kół - wyważarka Hunter GSP

Polecamy przy zakupie nowych opon i felg.

Dzięki swoim zaawansowanym funkcjom wyważarka Hunter potrafi wykryć wadliwe opony oraz felgi. Wydruk z maszyny może być podstawą do reklamacji. Z tego względu zalecamy wyważanie z testem drogowym przy zakupie nowych felg lub opon.

Test drogowy la nowych opon i felg