Prostowanie felg

Felgi ze stopów lekkich podatne są na odkształcenia nawet podczas codziennej jazdy. Często zwykłe najechanie na krawężnik prowadzić może do uszkodzenia rantu obręczy.
Warto mieć to na uwadze, gdyż jazda na krzywych felgach może powodować:

  • szybsze zużycie elementów zawieszenia
  • nierównomierne zużycie bieżnika opony
  • wibracje obniżające komfort jazdy

 


Cena: 60 – 160 zł

Czas wykonania usługi: 1 – 4 godziny


Prostowanie i naprawa felg

Aby móc należycie (zgodnie ze sztuką) wyważyć koło konieczna jest wcześniejsza regeneracja skrzywionej felgi. Dlatego też, podczas wymiany kół, zawsze sprawdzamy stan obręczy.

Usługi prostowania i renowacji felg obejmują:

  • regenerację rantów
  • prostowanie felgi umożliwiające wyważenie koła
  • naprawę pęknięć obręczy
  • usuwanie rdzy z felg stalowych
  • likwidację uszkodzeń lakieru (rysy, obicia, odpryski)
  • pełne lakierowanie felg – paleta 16 kolorów
Prostowanie felg

Skąd wiadomo że potrzebne jest prostowanie felgi?

Większe skrzywienia felg odczuwalne są w postaci wibracji na kierownicy. Najczęściej jednak skrzywienia diagnozuje mechanik w trakcie wyważania koła. Z wielu względów zdecydowanie korzystniejsze jest wykonanie prostowania felgi niż próba zniwelowania krzywizny za pomocą ciężarków podczas wyważania koła. Taka praktyka, to po prostu błąd w sztuce. Każda felga, która trafia na wyważarkę w naszym serwisie podlega ocenie pod kątem sprawności technicznej. 

Prostowanie felg - krzywe felgi powodują wibracje

Kiedy należy prostować felgi?

Niewielkie skrzywienia felg da się wyprostować podczas sezonowej wymiany opon. Należy to zrobić, aby koło mogło zostać dobrze wyważone.Naprawa felg aluminiowych wymaga dużego doświadczenia. Nie każda felga może zostać wyprostowana bez utraty swoich właściwości. Bardziej skomplikowane naprawy wymagają pozostawienia felg w serwisie na klika dni.

Szybkie prostowanie felg

Ponad 20 lat doświadczenia

Posiadamy ponad 20-letnie doświadczenie w renowacji felg. Prostowanie felg wykonujemy od 1995 roku. Posiadamy dwa odrębne stanowiska do prostowania i naprawy felg.

Oferujemy:

  • Prostowanie felg aluminiowych w rozmiarach: 13-21″
  • Prostowanie felg stalowych w rozmiarach: 12-17″
  • Naprawę felg aluminiowych i stalowych
  • Lakierowanie felg aluminiowych
Prostowanie felg aluminiowych i stalowych

Procedura naprawy felg

Wszystkie przyjęte do prostowania felgi naprawiamy zgodnie z procedurą serwisową. 

Przed wykonaniem naprawy serwisant uzgadnia z klientem kosztorys oraz możliwy do uzyskania efekt prac.

Ocena uszkodzenia

Przed przystąpieniem do prostowania felgi konieczna jest ocena stopnia uszkodzenia. Technik dokonuje oceny stanu technicznego felgi, rodzaju uszkodzenia i kwalifikuje felgę do naprawy, decydując o rodzaju naprawy. Bywa, że rodzaj uszkodzenia dyskwalifikuje felgę, wtedy jedynym rozwiązaniem jest utylizacja uszkodzonej felgi i zakup nowej.

Kryterium kwalifikacji do naprawy felgi w pierwszej kolejności bierze pod uwagę bezpieczeństwo (felga po naprawie musi gwarantować bezpieczeństwo jazdy takie samo jak użytkowanie felgi przed uszkodzeniem), następnie komfort jazdy i oczywiście względy ekonomiczne (koszt naprawy porównuje się z innymi alternatywnymi kosztami np. zakup nowej felgi). Jeśli felga nadaje się do naprawy, a Klient akceptuje wycenę usługi, technik podejmuje kolejne kroki.

Prostowanie felg 1
  1. Zagięty rant wewnętrzny
  2. Uszkodzony rant przedni
  3. Korozja (uszkodzenie lakieru)
  4. Uderzenie (np. od najazdu na krawężnik)
  5. Pęknięcie felgi

Przygotowanie do prostowania felgi

Określenie rodzaju i stopnia uszkodzenia felgi oraz samo prostowanie felg jest czynnością złożoną, wymaga dużych umiejętności i doświadczenia technika wykonującego usługę. Ważne jest to, by ingerencja w strukturę felgi była jak najmniejsza, przy jednoczesnym jak najlepszych efektach. Im więcej wiadomo na temat rodzaju i rozległości oraz konsekwencjach dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy wynikających z uszkodzenia felgi, tym większe prawdopodobieństwo, że proces prostowania felgi doprowadzi do sukcesu. 

Dlatego bardziej skomplikowane rodzaje uszkodzeń badane są dodatkowo na wyważarce z testem drogowym.

Otrzymany wydruk daje dodatkowe informacje o stanie felgi oraz sugeruje rodzaje naprawy felgi. Czynności tej nie jest w stanie określić żaden technik korzystając wyłącznie z własnego doświadczenia. Wydruk wyników testu stanowi podstawę dalszych działań.

Prostowanie felg 2

Prostowanie felg

Technik prostuje felgę zgodnie z przyjętą techniką prostowania. Podczas prostowania może dojść do pęknięcia felgi, pomimo prawidłowego wykonania wszystkich czynności. Pęknięcie felgi jest rzadkim przypadkiem, jednak Klient jest zawsze informowany o takiej możliwości, jeszcze przed przystąpieniem do prostowania.

Na czas prostowania felga mocowania jest na maszynie do prostowania na krążkach odpowiednio dobranych i odpowiadających rozmiarami piasty do danego samochodu oraz ilości otworów w feldze na śruby wraz z odpowiednimi nakrętkami (kulka lub stożek). Tak zamontowana felga ma odpowiednie centrowanie i jest pewność że jest zamocowana poprawnie.

Prostowanie felgi

W trakcie prac felga zazwyczaj jest podgrzewana, co minimalizuje niebezpieczeństwo pęknięcia felgi i zwiększa precyzję naprawy. Jeśli felga jest pęknięta i wymaga spawania, zostaje po spawaniu poddana obróbce tokarskiej.

Po wyprostowaniu felga jest czyszczona, a następnie powierzchnia gdzie była podgrzewana zostaje zamalowana. W ten sposób zostają zlikwidowane wszelkie ślady podgrzewania lakieru. Końcową czynnością jest wymiana wentyla na nowy oraz ewentualnie montaż czujników ciśnienia (czujniki są demontowane na czas prostowania).

Prostowanie felg 3