Pompowanie kół azotem

Azot pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie w oponach niezależnie od temperatury. Dzięki temu poprawia prowadzenie i trakcję.

Utrzymując prawidłowe ciśnienie azot zabezpiecza przed nieprawidłowym zużyciem bieżnika opony. Pompowanie kół azotem pomaga także zmniejszyć zużycie paliwa. W przeciwieństwie do tlenu nie powoduje korozji felg ani utleniania się mieszanki gumowej opony.

 


Cena – 1 szt: 6 zł

Cena – 4 szt: 24 zł

 


Właściwości Azotu

Azot jest gazem, który nie zmienia swojej objętości w zależności od temperatury – zarówno dodatniej jak i ujemnej. 

Opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie prawie pięciokrotnie dłużej niż opona napełniona powietrzem. Zwiększa tym samym bezpieczeństwo jazdy i zapobiega nadmiernemu zużyciu opon. Stałe ciśnienie w kołach zapewnia równomierne zużycie bieżnika.

Ciśnienie w oponie niższe od nominalnego o 0,2 bar skraca żywotność opony o około 10%, a ciśnienie niższe o 0,6 bar powoduje skrócenie jej żywotności niemalże o połowę.

Pompowanie kół azotem - właściwości azotu

AZOT UTRZYMUJE PRAWIDŁOWE CIŚNIENIE W KOŁACH​

Ciśnienie w oponach powinno bezwzględnie zgadzać się z zaleceniami producenta samochodu. Należy co jakiś czas kontrolować ciśnienie w kołach, gdyż zmienia się ono w zależności od temperatury otoczenia. Ciśnienie 2,0 barów w temperaturze +20 ºC – spada do 1,74 barów w temperaturze -5 ºC, natomiast w temperaturze -20 ºC wynosi zaledwie 1,59 barów. Najlepszym sposobem zachowania idealnego ciśnienia w oponie jest pompowanie kół azotem.

Zaniżone ciśnienie zwiększa opór toczenia opony co prowadzi do wzrostu zużycia paliwa nawet o 6% (-1 bar).

Różnice ciśnienia w kołach

Prawidłowe Ciśnienie w kołach zapewnia:

Koła napompowane azotem możemy w każdej chwili dopompować powietrzem. Pamiętać należy aby stosować ciśnienia przewidziane przez producenta pojazdu dla określonego rozmiaru opon. Nigdy nie należy zmniejszać ciśnienia w rozgrzanej oponie.

Poprawne ciśnienie w kołach

Azot wydłuża żywotność opon i felg

Dzięki znikomej ilości tlenu ograniczamy zużycie warstwy butylowej i karkasu, dzięki czemu opona może służyć przez dłuższy czas. 

W ten sam sposób usuwamy wilgoć z wnętrza opony, przez co pozbywamy się problemu rdzewienia felg – azot nie wchodzi w reakcję z metalem.

Pompowanie kół azotem 1

Kto stosuje tę technologię?

Pomysł wykorzystania tego gazu nie jest wcale nowy! Pomimo, iż to rozwiązanie stało się dostępne dla kierowców samochodów osobowych stosunkowo niedawno, było stosowane w pojazdach specjalistycznych, takich jak maszyny przemysłu wydobywczego czy wielotonowe samochody ciężarowe. 

To właśnie ciężarówki były przyczyną szerokiego zastosowania tego wynalazku.Głównym powodem było wysokie ryzyko wypadku, spowodowanego rozerwaniem opon dużych samochodów ciężarowych, które z olbrzymimi ładunkami przemierzały bardzo długie trasy.

Pompowanie kół azotem jest również powszechnie spotykane w sportach motorowych. 

Pompowanie kół azotem 2

Pompowanie kół azotem. Przystępna cena usługi

Do pompowania kół stosujemy czysty azot odzyskany z powietrza przy pomocy nowoczesnego generatora (można również wykorzystywać sprężony azot w butlach). Pozwala to na zmniejszenie kosztów, a tym samym bardzo przystępną cenę usługi.

Generator azotu