czujniki ciśnienia

Od 1 listopada 2014 r, wszystkie nowe samochody są wyposażone w czujniki ciśnienia w kołach, czyli Elektroniczny System Monitorowania Ciśnienia w ogumieniu (TPMS- TYRE PRESSURE MONITORING SYSTEM). Ta zmiana jest zarówno wyzwaniem dla nas jak i nowymi możliwościami. Jesteśmy już po pierwszym sezonie zimowym odkąd weszła ta zmiana i właśnie przygotowujemy się do sezonu letniego, dlatego też pragniemy znowu przybliżyć temat czujników ciśnienia.

Czujniki ciśnienia TPMS mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo jazdy, zmniejszyć zużycie ogumienia wywołane jazdą na zaniżonym ciśnieniu i jednocześnie zredukować zużycie paliwa. Według badań opublikowanych przez firmę Continental zmniejszenie ciśnienia o 0,5 bara w stosunku do zalecanego, zwiększa drogę hamowania nawet o 10%. Ważna jest również ochrona środowiska. Zmniejszenie zużycia paliwa, przedłużenie żywotności opon to w skali globalnej ogromne korzyści. 

Dzięki monitorowaniu ciśnienia w kole, system powiadomi nas, gdy jest ono zbyt niskie zapalając żółtą kontrolkę lub uruchamiając sygnał alarmowy.

 Pośredni lub bezpośredni system TPMS

Istnieją dwa systemy monitorowania ciśnienia. Pierwszy, droższy, wykorzystuje sygnały z czujników w kołach – jest to bezpośredni system TPMS. Drugi, pośredni wykorzystuje do tego czujniki systemowe ABS/ESP.

Czujniki ciśnienia TPMS mają swoją żywotność od trzech do sześciu lat. Po tym czasie zwiększa się ryzyko usterki i nieprawidłowych odczytów. Również po tym czasie baterie wyładowują się lub korodują. Zużyciu ulega również gumowa uszczelka zaworu czujników ciśnienia. Dlatego ważne jest, aby przy wymianie opon sprawdzać również stan czujników.

Co robić, gdy czujniki ciśnienia ulegną zniszczeniu?

W ofercie można znaleźć oryginalne części (OE) lub zamienniki. Atutem zamienników jest to, że można zastosować je w wielu typach samochodów poprzez skopiowanie parametrów fabrycznych.

Wymiana opon, a czujniki ciśnienia – jak to u nas wygląda.

Rezerwując termin usługi proszę powiadomić naszych specjalistów o posiadaniu czujników ciśnienia TPMS. Czas wymiany opon trochę się wydłuża, gdyż demontaż opony wymaga nieco więcej czasu. Chodzi o to,  aby nie uszkodzić czujnika ciśnienia. Konieczne jest również diagnoza z czujnika (pomiar temperatury i ciśnienia) oraz ocena stanu czujnika przy użyciu specjalistycznego urządzenia.

Jeśli nie lubimy długo czekać na wymianę opon, możemy zaopatrzyć się w drugi komplet kół. Wymiana kół wygląda wtedy standardowo, wymaga jedynie zresetowania systemu TPMS, dzięki czemu komputer pokładowy rozpozna nowe czujniki ciśnienia.

Od zeszłego sezony dysponujemy odpowiednim sprzętem i fachową wiedzą niezbędną do świadczenia usługi programowania czujników ciśnienia.

 

autor: Michał Kalarus – specjalista ds. sprzedaży – Harp Kraków

Recommended Posts