wymiana opon na letnie

Wielu kierowców już od początku marca z niepokojem przygląda się swoim zimowym oponom. Wymiana opon na letnie wydaje się być sensownym rozwiązaniem, skoro okres zimowy odszedł już do historii. Panuje bowiem pogląd, że opony zimowe zużywają się bardzo szybko, gdy są eksploatowane w wyższych temperaturach.Tak. Jest faktem, że bieżniki zimowe źle znoszą eksploatację w warunkach wysokich temperatur, ale jest to dla nich zabójcze jedynie wtedy, gdy są eksploatowane przez cały rok.

Jazda na zimówkach przez kilka wiosennych tygodni niewiele zmienia w stopniu zużycia opony, ale dla poziomu bezpieczeństwa ma kolosalne znaczenie. Powszechnie uznaje się, że wymiana opon na letnie może się odbyć, gdy średnia dobowa temperatura utrzymuje się powyżej 7 °C. Praktyka pokazuje, że taki warunek to jednak trochę za mało. Kilka cieplejszych dni pod koniec zimy nie oznacza definitywnego zakończenia sezonu mrozu i zaśnieżonych lub oblodzonych nawierzchni. Granica 7 °C ważniejsza jest w okresie jesiennym, gdy zastanawiamy się nad wymianą opon na zimowe. I tu jest to dobry wyznacznik, ponieważ opony letnie w temperaturze poniżej 7 stopni twardnieją i tracą wiele ze swoich właściwości jezdnych. 

Najlepszą odpowiedzią na pytanie, kiedy zmieniać opony zimowe na letnie jest odpowiedź na pytanie w jakim celu dokonujemy wymiany.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. Wymiana opon na letnie powinna się odbyć, gdy długoterminowe prognozy pogody nie przewidują opadów śniegu ani mrozu, a przez ostatnie kilka dni nie było temperatur schodzących poniżej zera. Opona letnia źle działa w niskich temperaturach, jest twarda, śliska i znacznie utrudnia prowadzenie pojazdu. Zagrożeniem ze strony opony zimowej eksploatowanej w wysokich temperaturach jest jedynie szybsze zużycie bieżnika.

Nie oznacza to jednak, że opona zimowa może być stosowana przez cały sezon letni. Warto pamiętać, że opona zimowa nie tylko jest głośniejsza i w wysokich temperaturach zostawia bieżnik na asfalcie. Budowa zimowego bieżnika ma zapewnić dobre odprowadzenie śniegu i błota pośniegowego oraz dobrą przyczepność na oblodzonej nawierzchni (lamele, czyli nacięcia na bieżniku zimowym). Na suchej drodze wyraźnie lepiej radzi sobie bieżnik letni mający większą powierzchnię styku z podłożem. Przekłada się to na skrócenie drogi hamowania na suchej nawierzchni oraz lepszą sterowność pojazdu.

Co zrobić, gdy opona zimowa jest już tak mocno zużyta, że stanowi zagrożenie, a na letnie jest jeszcze za wcześnie?

takimi problemami serwisanci spotykają się codziennie w okresie luty – marzec. Oczywiście każda sytuacja powinna być traktowana indywidualnie, bo stopień zużycia opon bywa bardzo różny. Można jednak dla potrzeb ogólnego rozeznania w temacie uznać, że nawet w takim wypadku zakładanie opon letnich na samą końcówkę zimy jest najgorszym rozwiązaniem. Najlepiej, bo najbezpieczniej jest kupić nowy komplet opon zimowych (korzystając przy okazji z niższych – posezonowych cen zakupu). Można również po prostu odstawić samochód na kilka tygodni i przeczekać. Można w ostateczności założyć opony letnie, ale w tej sytuacji radzimy zdecydowanie, by jeździć takim samochodem wyłącznie wtedy, gdy jest ciepło i nie ma szans na niespodziewany opad śniegu lub śniegu z deszczem.

Warto zapamiętać ogólną zasadę. Ze względów bezpieczeństwa z wymianą opon na letnie lepiej zaczekać do pewnego nadejścia wiosny, natomiast opony zimowe lepiej jest zakładać wcześniej.

No i na koniec ostatnia rada. Jeśli macie Państwo problem z ogumieniem, wybierajcie serwisy z doświadczoną kadrą. Wymiana opon, naprawa opony lub naprawa felgi wymagają nie tylko wprawy, ale i doświadczenia. Oczywiście zapraszamy do nas. Harp ma doświadczenie niemal 30 letnie, a nasi pracownicy mają co najmniej kilkunastoletni staż pracy w zawodzie.

 

Kraków marzec 2017

Recommended Posts