przechowanie opon

W momencie, gdy zmieniamy opony na letnie lub zimowe pojawia się pytanie: co zrobić z tymi, które właśnie zostały zdjęte z auta? Większość ludzi nie posiada odpowiednio dużo miejsca w garażu, żeby zapewnić prawidłowe przechowanie opon lub całych kół, albo zwyczajnie nie chce zajmować tej przestrzeni w taki sposób.

Niemniej jednak odpowiednie przechowanie opon i  ich konserwacja pomiędzy sezonami jest tak samo ważna jak staranne eksploatowanie opon podczas jazdy. Złe składowanie opon może wyrządzić im duże szkody, doprowadzając do starzenia się i parcenia gumy, czy powstawania odkształceń i deformacji. Kiedy zechcemy je powtórnie użyć może się okazać, że będą kłopoty z uzyskaniem zadowalających wyników w trakcie wyważania oraz, że żadne kosmetyki nie poradzą sobie z przywróceniem mieszance gumowej pożądanego stanu.  

Zgodnie z zaleceniami koncernu Michelin, światowego lidera w produkcji opon przechowanie opon powinno się odbywać:

  • w wietrzonym i suchym pomieszczeniu, bez bezpośredniego dostępu światła słonecznego i wilgoci
  • daleko od wszelkich chemicznych substancji, rozpuszczalników lub substancji ropopochodnych mogących rozpuścić gumę
  • daleko od wszelkich ostrych przedmiotów mogących uszkodzić oponę (metal, drewno)
  • opon nie należy przechowywać w stosach przez długi czas chyba, że są zamontowane na kołach i napompowane. Należy unikać zgniatania opon pod innymi przedmiotami.
  • należy unikać bliskości grzejników, płomieni lub żarzących się ciał, wszelkiego materiału mogącego spowodować iskrę, czy wyładowania elektryczne (np. prostownik).

(źródło: Michelin)

Dlaczego warto konserwować opony?

Dzięki profesjonalnej konserwacji, do której używa się specjalnych przemysłowych preparatów na bazie silikonu, mamy pewność, że guma nie będzie się utleniała i tym samym nie straci swojej elastyczności. Ten w sumie dość niepozorny zabieg potrafi znacznie wydłużyć żywotność ogumienia i sprawić, że opona zachowa optymalne parametry. Dotyczy to wszystkich opon, bez względu na markę, czy jakość opony.

Powodem do wykonania konserwacji opon powinna być raczej  chęć utrzymania opony w dobrym stanie technicznym, a nie wygląd opony. Na szczęście użycie profesjonalnego środka konserwującego  zapewnia oba parametry. Nie można tego niestety powiedzieć o wielu tzw. czernidłach do opon. Jeśli lubimy stosować czernidła warto zadbać o to, by były to środki  wiarygodnej marki. Istnieje na rynku spora grupa czernideł, których częste stosowanie potrafi doprowadzić oponę do ruiny. I tu zasada jest taka, im starsza opona, tym szybciej zobaczymy rujnujące działanie preparatu. Z drugiej strony kto przy zdrowych zmysłach chciałby kupować preparat niszczący jego nowiuteńkie opony?

Konserwacja opon wykonana po zdjęciu opony z felgi,  jako przygotowanie do sezonowego przechowania jest bardzo dobrym rozwiązaniem również dlatego, że mamy szansę na pokrycie konserwerem całej powierzchni opony łącznie z rantami.  Kolejną zaletą jest fakt, że w większości serwisów wykonujących wymianę opon, koło jest poddane myciu technologicznemu przed przystąpieniem do usługi demontażu. Wobec powyższego zdejmowana opona jest czysta i gotowa do pokrycia środkiem konserwującym. 

Reasumując. Konserwację opon wykonujemy w trzech przypadkach:

  1. po sezonie, żeby zapewnić oponie zdjętej z felgi właściwą pielęgnację (“odżywienie”, ochrona przed starzeniem, parceniem itp.)
  2. przed założeniem opony na felgę, aby zapewnić właściwą elastyczność, ochronę przed promieniowaniem UV, ochronę przed czynnikami szkodliwymi działającymi na oponę w czasie jej eksploatacji.
  3. w trakcie użytkowania, głównie ze względu na wygląd opony, a więc po to by uzyskać głębszą czerń i pożądany połysk.

Przyjeżdżając do nas na sezonową wymianę opon można  zlecić również przechowanie opon lub całych kół oraz konserwację opon. Przechowanie opon odbywa się w poprawnych warunkach składowania, depozyt jest ubezpieczony, opłata jest naliczana po zakończeniu sezonu składowania. Przyjecie depozytu na przechowanie potwierdzamy stosowną umową przechowania.  Na życzenie klienta możemy przesłać wzór umowy mejlem, by mógł zapoznać się z jej treścią w dogodnych dla siebie warunkach. Klient pozostawiający całe koła może zlecić wykonie różnych usług w trakcie sezonu przechowania. Można np. wyprostować felgi, wykonać piaskowanie, regenerację lub malowanie felg, nałożyć zabezpieczenie powłoki lakierniczej,  albo po prostu wyważyć koła tak, by skrócić do minimum czas oczekiwania na przekładkę w kolejnym sezonie wymiany. 

 

Recommended Posts