Opona

Mówiąc najprościej opona samochodowa jest elastycznym pojemnikiem na sprężone powietrze. To powietrze utrzymuje cały ciężar samochodu. Opona na obręczy stanowi istotne wsparcie. Zadaniem opony jest prowadzenie auta na wprost, do tyłu oraz na boki. Ważnym zadaniem jest również skuteczne hamowanie pojazdu i przenoszenie auta przez przeszkody z wody, śniegu i z lodu. Dodatkowo powietrze w kole amortyzuje nierówności na drodze nie tylko poprawiając komfort jazdy, ale również oszczędzając inne części samochodu.

Opona – konstrukcja

Prawidłowe pełnienie tak wielu ról wymaga zastosowania przemyślanych konstrukcji. Każda współczesna opona ma na wewnętrznej wkładce 20-25 różnych warstw i elementów. Pierwsza warstwa – butylowa, nadaje oponie kształt i trzyma całą konstrukcję. Dodatkowo warstwa ta zastępuje dętkę i odpowiada za szczelność opony. Dalej jest stopka i drutówka pozwalające montować szczelnie oponę na obręczy. Kolejne warstwy takie jak tekstylna osnowa, warstwy usztywniające, stalowe opasanie dają oponie stabilność i jak najbardziej płaski kształt opony, dzięki czemu zwiększa się powierzchnia styku samochodu z podłożem.

Tekstylna osnowa składająca się z kilku warstw utrzymuje odpowiedni kształt opony oraz przenosi obciążenia podczas przyspieszania, hamowania i skręcania. Boczne ściany nadają oponie sztywność. Wyższa ściana nadaje oponie większą sztywność i lepiej absorbuje uderzenia. Niższa z kolei lepiej prowadzi auto w zakrętach i daje ostrzejszą reakcję na ruchy kierownicy. Skład mieszanki gumowej, z której zbudowane są boki opony odpowiada za tempo starzenia się opony i jej reakcje na temperaturę, czynniki chemiczne i czynniki mechaniczne.

Całość wieńczy bieżnik odpowiedzialny za większość akcji. W sporym uproszczeniu można powiedzieć, że szersze rowki lepiej odprowadzają wodę i dają więcej hałasu. Nacięcia lamelowe sprawiają, że opona lepiej trzyma się podłoża. Duże bloki zapewniają większą powierzchnię styku opony z podłożem. Skład mieszanki gumowej bieżnika odpowiada za trwałość, opory toczenia, przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni.

Ten nieco pobieżny rzut oka na budowę opony ma za zadanie uświadomienie użytkownikowi opony jak wiele zadań ma do spełnienia ta pozornie nieskomplikowana konstrukcja. W każdej współczesnej oponie zamknięta jest imponująca myśl techniczna i zadziwiające rozwiązania. Skład mieszanki gumowej, budowa niektórych elementów opony są najpilniej strzeżonymi tajemnicami koncernów oponiarskich. I nic dziwnego, wszak osiągnięcie takich rezultatów wymaga intensywnej pracy całego sztabu naukowców oraz wielu teoretycznych i praktycznych testów.

 

Harp Kraków – wrzesień 2016

Recommended Posts