Jak właściwie używać klimatyzacji

Obecnie, szczególnie latem w gorące dni, praktycznie nie wyobrażamy sobie poruszania się samochodem bez włączonej klimatyzacji. Czy jednak potrafimy właściwie z niej korzystać? Oto kilka rad.

W upalny dzień, kiedy samochód stał długie godziny na słońcu powinniśmy wejść do niego, odpalić silnik i ustawić klimatyzację na minimum oraz rozpocząć jazdę?

Grzegorz Mistarz z firmy Harp w Krakowie: Nie zalecam takiego podejścia. W upalny dzień temperatura wewnątrz samochodu może być bardzo wysoka i przekroczyć nawet 60 stopni Celsjusza. Dodatkowo, pod wpływem temperatury mogą wytworzyć się cząsteczki, szkodliwego dla człowieka benzenu. Nie ma tutaj znaczenia czy wcześniej używaliśmy klimatyzacji, czy nie. Benzen, pod wpływem temperatury, wytwarza się z niektórych materiałów z których skonstruowane jest wnętrze samochodu. Może on spowodować złe samopoczucie, a nawet osłabnięcie. Dlatego zalecam przed wejściem przewietrzenie auta. Bezwzględnie bym tego przestrzegał jeżeli będziemy jechać z małymi dziećmi. 

Przewietrzyliśmy i …

Ustawiamy maksymalny nawiew, ale temperaturę zalecam nastawić na 20 stopni. Jeżeli korzystamy z manualnej klimatyzacji, wtedy analogicznie: maksymalna prędkość wiatraka i nie najzimniejsza temperatura nadmuchu. Dodatkowo, nawiew nie powinien być skierowany na twarz, gdyż grozi to zaziębieniem i chrypką, a jeżeli mamy zagrzybioną klimatyzację, wtedy wszystkie pyłki i drobnoustroje trafią bezpośrednio do naszego układu oddechowego.

Czym jest wspomniane zagrzybienie?

Zagrzybienie jest naturalnym procesem powstającym w trakcie użytkowania klimatyzacji w trakcie którego wytwarzają się mikroorganizmy (pleśnie, grzybki), które za pośrednictwem nadmuchu wraz z powietrzem trafiają do kabiny. Wynika to z różnic w temperaturze oraz wilgotności.

Jak wygląda proces odgrzybiania?

Mamy dwie metody, równie skuteczne, dezynfekcji klimatyzacji. Jedną z nich jest metoda ozonowa (naturalna, polecana alergikom), drugą – ultradźwiękowa (uważana za dokładniejszą ze względu na zastosowanie detergentów, które rozbite przez ultradźwięki osiadają we wnętrzu rur nawiewowych, likwidują i nie pozwalają rozwinąć się cząsteczkom grzyba). Aby przyniosły spodziewany efekt konieczne jest prawidłowe działanie filtra przeciwpyłowego. Jeżeli jest już zużyty wymieniamy go (w uzgodnieniu z klientem). Zaczynamy od odkurzenia całego wnętrza samochodu, aby pozbyć się niepotrzebnych zabrudzeń i pyłków na które będą działały detergenty po czym rozpoczynamy właściwy proces odgrzybiania. Po jego zakończeniu przewietrzamy samochód, aby pozbyć się zapachu preparatu i oddajemy go gotowego do jazdy. Koszt ozonowania w naszej firmie to 100 zł, a metodą ultradźwiękową 150 zł, plus koszt filtra, jeżeli wymienialiśmy. Cały proces trwa około godziny bez względu na wybraną metodę.

Jak często powinniśmy dezynfekować układ klimatyzacji?

Literatura podaje co 10-15 tysięcy kilometrów. Ja, z racji klimatu w Polsce, zalecam przynajmniej raz do roku.

Ważne jest w którym momencie?

Nie, ja jednak proponuję w sezonie wiosenno-letnim, gdyż wtedy zdecydowanie częściej używamy klimatyzacji.

Wróćmy do użytkowania klimatyzacji

Zalecam, szczególnie przy długich podróżach, aby przed jej zakończeniem zwiększyć temperaturę w kabinie, tak aby zminimalizować szok termiczny negatywnie wpływający na nasze zdrowie. Proponuję również, aby przed wyłączeniem silnika wyłączyć klimatyzację, zostawiając włączone nawiewy. Wystarczy na 5 minut. Pozwoli to na ustabilizowanie się ciśnienia w układzie i osuszenie w nim wilgoci. W ten sposób wydłużymy czas sprawnego działania całego układu klimatyzacji.

Czy na sezon jesienno-zimowy, czyli ten w którym nie używamy klimatyzacji, jakoś ją przygotować?

Chociażby z dwóch powodów powinniśmy używać klimatyzacji przez cały rok, również w dni chłodne, jak i jesienią oraz zimą. Pierwszy to fakt, że przy włączonej klimatyzacji zdecydowanie szybciej i łatwiej odparowują szyby w samochodzie. Drugi, to czynnik konserwujący cały układ, gdyż w trakcie pracy smarowane są jej elementy.

“Jak właściwie używać klimatyzacji”.
Wywiad Grzegorzem Mistarzem specjalistą z firmy Harp dla Katalogu dla kierowców

Recommended Posts