etykietowanie opon

Dzięki nowej dyrektywie Unii Europejskiej od pierwszego listopada 2012 zostanie wprowadzone etykietowanie opon. Jest to dobra wiadomość dla wszystkich kierowców. Teraz każdy w bardzo łatwy sposób będzie mógł sprawdzić i porównać właściwości opon dostępnych na rynku i dzięki temu wybrać najlepszą ofertę. Etykiety naklejane będą na bieżniku każdej opony. 

Nowe przepisy nie tylko ułatwią wybór potencjalnemu klientowi, lecz również korzystnie wpłyną na nasze środowisko. Wszystko za sprawą norm, poniżej których opona w ogóle nie zostanie dopuszczona do sprzedaży.

Efekt? Opony będą bardziej ciche, a zużycie paliwa mniejsze.

Zaostrzy się również konkurencja wśród producentów, których produkty będzie można porównywać z wyjątkową łatwością, bez studiowania testów, czy też wyszukiwania opinii w internecie. Dyrektywa nakłada na producentów opon obowiązek poddawania opon zharmonizowanym metodom badań. Jednym słowem etykietowanie opon niesie ze sobą wiele korzyści. 

Etykietowanie opon – szczegóły

Na etykiecie odnajdziemy 3 podstawowe parametry danej opony:

etykietowanie opon
nowe oznaczenia opon
  1. opór toczenia,
  2. przyczepność na mokrej nawierzchni,
  3. poziom zewnętrznego hałasu.

Niektórym z nas etykiety są doskonale znane choćby nawet z lodówek czy pralek.
Podobna klasyfikacja ma teraz miejsce w przypadku opon.

Opory toczenia i trakcja na mokrej nawierzchni są przedstawiane w skali od A do G, gdzie A oznacza najmniejsze opory oraz najlepsze parametry na mokrej nawierzchni, a G odwrotnie – czyli najgorsze. Opory toczenia mają wpływ na spalanie paliwa. Im mniejsze opory, tym mniejsze spalanie. Jest jednak i druga strona medalu. Im mniejsze opory toczenia, tym gorsza przyczepność na mokrej nawierzchni. 

Trzeci parametr będzie wyrażony w decybelach. Im głośniejsza opona, tym więcej czarnych “fal” na etykiecie w strefie opisującej hałas emitowany przez opony. Pamiętać należy, że im cichsza opona, tym większy komfort podróżowania. Ciche opony są również bardziej przyjazne środowisku.  

Etykietowanie opon- poziom hałasu

Klasyfikacja może się okazać bardzo pomocna, jednak należy pamiętać, że opony zimowe są testowane w tych samych warunkach co letnie, więc musimy wziąć na to poprawkę i umiejętnie odczytywać wyniki z etykiet.

Przykładowo jeżeli opona zimowa wytwarza wysoki poziom hałasu, nie powinniśmy się tym zrażać, bo to hałas w dużej mierze wytwarzany przez agresywną rzeźbę bieżnika, co korzystnie wpłynie na pracę takiej opony na śniegu.

W dużym uproszczeniu można przyjąć, że parametry opon zimowych należy odczytywać zupełnie odwrotnie niż letnich.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że ze względu na to, że nie udaje się wyprodukować opon o takich samych osiągach w każdym rozmiarze, etykiety mają różne wyniki dla tych samych modeli opon różniących się rozmiarem, indeksem prędkości, indeksem nośności lub przeznaczeniem. Nie można wobec tego sugerować się wynikiem opony tej samej marki z tym samym rodzajem bieżnika, jeśli nie zgadza się rozmiar, indeks prędkości lub indeks nośności.

Reasumując możemy stwierdzić, że etykietowanie opon wpłynie korzystnie na nasze bezpieczeństwo i środowisko, a także zwiększy naszą świadomość podczas zakupów.

Etykietowanie opon nie będzie dotyczyło niektórych rodzajów ogumienia. Z obowiązku etykietowania zostały wyłączone opony: motocyklowe, rajdowe, bieżnikowane, z kolcami, zapasowe, do jazdy w trudnym terenie, do pojazdów zabytkowych, posiadających indeks prędkości niższy niż 80 km/h, do samochodów z datą pierwszej rejestracji przed rokiem 1990 i opony o średnicy osadzenia mniejszej niż 10 cali lub większej niż 25 cali. Wystarczy rzut oka na tę listę, by stwierdzić, że wyłączenie tych opon ma sens i dotyczy bardzo specyficznych segmentów.

Dyrektywa Unijna nakłada również na sprzedawców obowiązek udzielania pełnej informacji wyjaśniających każdy element oznakowania i jego znaczenie.

Dla użytkowników końcowych wybierających opony za pośrednictwem internetu  lub przed przyjazdem do punktu sprzedaży oraz dla kupujących w sprzedaży wysyłkowej dyrektywa przewiduje obowiązek przedstawienia etykiet we wszystkich materiałach promocyjnych i reklamowych dotyczących oferowanych opon. Dzięki temu każdy zainteresowany, będzie mógł się zapoznać z parametrami oferowanych opon i podjąć decyzje o wyborze odpowiadającego mu produktu znając zachowanie opony we wszystkich kluczowych kryteriach.

autor: Michał Kalarus – specjalista ds. sprzedaży – Harp Kraków

Recommended Posts