
Nie jest żadną tajemnicą, że lakiery nanoszone obecnie na samochody nie wykazują już takiej trwałości i odporności na zarysowania jak te z czasów, kiedy klimatyzacja – manualna – w samochodzie była dobrem bardzo luksusowym. Niejednokrotnie skutecznym rozwiązaniem, aby temu zapobiec, jest nałożenie na lakier powłoki ochronnej.
Powłoka zabezpieczająca lakier na trzy główne zadania:
- Ochronę lakieru przed czynnikami zewnętrznymi.
Podstawowym zadaniem zabezpieczenia jest ochrona i wydłużenie żywotności powłoki lakierniczej. W przypadku braku powłoki zabezpieczającej wierzchnia warstwa lakieru jest narażona na ścieranie przez piasek, pył, brud i promieniowanie UV. Lakier traci kolor, rysuje się i matowieje. Jeśli powierzchnia jest zabezpieczona, to ścieraniu nie będzie ulegał lakier, a właśnie ta warstwa ochronna.
Najważniejsze zagrożenia dla lakieru to:
– żwir, piasek, sól drogowa, pył i brud, które rysują powierzchnię lakieru;
– kwaśne deszcze, twarda woda, które pozostawiają plamy i zacieki oraz mogą uszkodzić powierzchnię lakieru;
– smoła, tłuste zabrudzenia, żywice i spady z drzew, które tworzą trudne do usunięcia plamy na lakierze;
– ptasie odchody, płyny ustrojowe owadów, które pozostawiają wżery na powierzchni lakieru;
– promieniowanie UV, wahania temperatur, warunki atmosferyczne, które powodują starzenie sie lakieru, utratę głębi koloru i matowienie
- Łatwość w utrzymaniu czystości
Profesjonalne preparaty zabezpieczające tworzą powłokę o silnym efekcie hydrofobowym – odpychania wody. Woda w postaci kropel natychmiast spływa z lakieru co powoduje, że brud i zanieczyszczenia nie przywierają do jego powierzchni tym samym ułatwiając pielęgnację auta. Dodatkowo chronią one lakier przed detergentami i chemią.
- Wspaniały efekt wizualny – blask i głębia koloru
Proces dokładnego mycia, pełnego czyszczenia i zabezpieczenia lakieru pozwala uzyskać wyjątkowe efekty wizualne. Powierzchnia lakieru uzyskuje idealną gładkość, piękny i trwały połysk oraz wydobyta zostaje niezwykła głębia koloru.
Oczywiście podstawą uzyskania właściwego efektu jest właściwe przygotowanie lakieru.
Rodzaje zabezpieczenia lakieru różnią się między sobą przede wszystkim:
- trwałością – jak długo utrzymują się na lakierze;
- efektem hydrofobowym – jak odpychają wodę i zabrudzenia;
- efektem wizualnym – wydobyciem głębi koloru i nadaniem połysku.
Rodzaje zabezpieczeń i ich charakterystyka:
Quick detailer
Jest to podstawowa forma zabezpieczenia i nabłyszczenia lakieru. Dobrej jakości detailer posiada w składzie syntetyczne polimery, które znakomicie radzą sobie z usuwaniem drobnych zabrudzeń lakieru, zacieków i plam po twardej wodzie. Dodatek wosków i polimerów wypełnia mikro zarysowania powstałe na powierzchni lakieru lub powłoki zabezpieczającej. Nadaje powierzchni hydrofobowość i zabezpiecza przed osadzaniem się brudu. Jest neutralny dla wcześniej nałożonych powłok. Przedłuża ich trwałość, pielęgnuje je i podbija blask lakieru. Polecamy stosowanie Quick Detailera po każdym myciu dla ochrony lakieru oraz odnowienia powłoki zabezpieczającej. Produkt ten dobrze zabezpiecza lakier pomiędzy częstym i regularnym myciem karoserii.
Preparat: Shiny Garage Morning Dew
Trwałość: 7 – 14 dni – do następnego mycia
Nabłyszczanie: 7/10
Właściwości hydrofobowe: 7/10
Najczęstszy wybór wśród klientów regularnie dbających o lakier auta. Wosk dobieramy w zależności od barwy i rodzaju lakieru, a także efektu, jaki chcemy uzyskać. Ważnym czynnikiem jest również stan powłoki lakierniczej i wiek auta. Mamy do wyboru całą gamę preparatów bazujących na najtwardszym roślinnym wosku naturalnym – brazylijskim wosku Carnauba (pozyskiwanym z liści palmy Copernicia cerifera). Dostępne są też woski syntetyczne o bardzo zaawansowanym składzie. Celem woskowania jest przede wszystkim
uzyskanie wyjątkowego efektu wizualnego. Powłoka nakładana jest ręcznie, po wykonaniu pełnego czyszczenia lakieru.
Preparat: Poorboy’s Natty’s Paste (Red / Black / White – w zależności od koloru lakieru)
Maksymalna trwałość: 3 miesiące
Nabłyszczanie: 8/10
Właściwości hydrofobowe: 7/10
Powłoka polimerowa
Powłoka polimerowa to preparat, który tworzy sieć cząsteczek zawierających komponenty nieorganiczne i organiczne, które zapewniają doskonałą ochronę lakieru. Poprawia wygląd lakieru, przywraca intensywność i głębię koloru oraz zapewnia gładkość powierzchni bez hologramów i refleksów. Z chemicznego punktu widzenia jest to reakcja łączenia się małych cząsteczek, zwanych monomerami, w duże cząsteczki, czyli polimery. Powłoka doskonale pokrywa powierzchnię lakieru, wypełnia pory i mikro rysy. Dużym atutem powłok polimerowych jest ich przystępna cena oraz możliwość aplikacji na prawie każdym lakierze samochodowym.
Preparat: SONAX Profiline Polymer Net Shield
Maksymalna trwałość: około 6 miesięcy
Nabłyszczanie: 8/10
Właściwości hydrofobowe: 8/10
Powłoka kwarcowa
Podstawowym składnikiem tej powłoki jest kwarc – a w zasadzie tlenek krzemu (SiO 2 ), który w naturze tworzy kamienie półszlachetne. Zwykle jest krystalicznym ciałem stałym o dużej twardości. Powłoka kwarcowa charakteryzuje się dużą twardością i odpornością na mikrozarysowania i substancje chemiczne. Zapewnia perfekcyjny wygląd i zabezpieczenie lakieru. Tworzy super hydrofobową powłokę i natychmiast odprowadza wodę z karoserii, nie pozostawiając zacieków. Wyciąga głębię koloru oraz ożywia barwę tworząc efekt lustrzanego odbicia.
Preparat: GYEON Q2 CanCoat
Maksymalna trwałość: 9-12 miesięcy
Nabłyszczanie: 9/10
Właściwości hydrofobowe: 8/10
Dziękujemy firmie Harp z Krakowa za pomoc przy realizacji tekstu.
Tekst pochodzi z 321 numeru Katalogu dla kierowców