Będąc w wulkanizacji, chociażby przy okazji zmiany ogumienia z zimowego na letnie, nie raz i nie dwa spotykamy się z ofertą napompowania kół azotem. Czy zlecenie takiej usługi jest uzasadnione? Do rozmowy na powyższy temat zaprosiliśmy eksperta w tej dziedzinie pana Grzegorza Trojan z firmy Harp.

Czy napompowanie kół azotem cokolwiek nam daje?

Grzegorz Trojan: Daje i to całkiem dużo. Przede wszystkim koła napompowane azotem utrzymują prawidłowe ciśnienie prawie pięciokrotnie dłużej niż te napompowane powietrzem. Dzieje się tak dlatego, gdyż azot nie zmienia swojej objętości w zależności od temperatury. Ważne jest to chociażby przy długotrwałej jeździe, gdzie opony w jej trakcie nagrzewają się, wtedy w oponie napompowanej powietrzem rośnie ciśnienie, a w napompowanej azotem utrzymuje się cały czas na tym samym – idealnym – poziomie.

Czy azot nie zmienia objętości również przy niskich temperaturach?

Tak, nie zmienia. Możemy nim pompować koła, tak w sezonie letnim, jak i zimowym.

Jeżeli już zdecydujemy się na napompowanie kół azotem, to musimy wszystkie, czy możemy przykładowo tylko te, które są na osi napędzającej samochód?

Oczywiście, że możemy, jednak nie widzę w tym sensu. Przy takim napompowaniu dwie opony – napompowane powietrzem – będą zmieniały swoje ciśnienie, a dwie nie. Należy pamiętać, że już różnica pół bara jest bardzo duża i realnie wpływa na szybsze lub złe zużycie opon.

Czy w takich samych odcinkach czasowych kontrolować ciśnienie w kołach napompowanych azotem, jak powietrzem?

W teorii możemy kontrolować rzadziej. Zalecam jednak kontrolowanie ciśnienia dosyć często, a w szczególności przed dłuższą jazdą, gdyż przykładowo niedopompowane koło może znacznie zmniejszyć właściwości opony. Należy pamiętać również, aby nigdy nie sprawdzać i nie spuszczać ciśnienia gdy opona jest rozgrzana.

Czy do koła napompowanego azotem możemy dopompować powietrza?

Oczywiście. Azot jej przecież jednym ze składników powietrza.

Mając taką mieszankę azotowo-powietrzną w kole, kiedy traci ona swoje właściwości jakby koło było napompowane tylko azotem?

W kole nigdy nie będzie 100% azotu, jednak czym będzie go więcej tym bardziej będzie utrzymywane stałe ciśnienie w kole. Polecam obserwować wskazania czujników ciśnienia kół w samochodzie. Gdy zauważymy, że wskazania naszego dopompowanego powietrzem koła zaczynają mieć znaczące wahania, oznaczać to będzie, że straciło ono pierwotne właściwości, wtedy wskazane jest napompowanie go w całości azotem.

Czy napompowanie azotem nie wpłynie na wadliwe wskazania czujników ciśnienia kół w naszym samochodzie?

Absolutnie nie. Dla ich prawidłowego działania nie ma znaczenia czym napompowane jest koło.

Ile kosztuje napełnienie kół azotem?

U nas w firmie jest to koszt 5 PLN od koła.

Wywiad opublikowany w numerze 319 Katalogu dla kierowców 

Recommended Posts